Z inicjatywy p. Magdaleny Kuźnickiej. Dziękujemy!
Oazy w latach 80. i 90. były jednym z największych ruchów w Polsce. Gromadziły setki tysięcy ludzi w różnym wieku. Były udziałem głównie dzieci i młodzieży.
Piosenki oazowe z czasem weszły do muzyki liturgicznej mimo, że nie wszystkie są liturgicznym śpiewem kościoła.
Bez względu na wyrażane opinie o nich, ten tom zawiera harmonizacje religijnych piosenek młodzieżowych, zwanych powszechnie oazowymi; piosenek i pieśni, które mocno zaistniały w świadomości muzycznej Polaków. Piosenki oazowe stały się już nie indywidualną formą modlitwy Autorów, lecz muzycznym, publicznym wyznaniem wiary całych grup społecznych i środowisk.
Dzięki Ruchowi Światło – Życie, intensywnie rozwijającego się w latach 80. Kościół urósł wówczas w siłę a wiara tych młodych pogłębiała się. Prawdopodobnie to ona jest dziś siłą kościoła wobec postępującej laicyzacji. Niniejszy tom jest nie tylko efektem braku na rynku muzycznym takich harmonizacji; nie bez znaczenia była tu korespondencja wielu, proszących o nie.
Mam pełną świadomość, że w niniejszych propozycjach przełamuję pewne zasady utrwalone w harmonii klasycznej, niemniej autorskie opracowania otrzymują dzięki temu indywidualny koloryt, współtworzący wyjątkowy nastrój tych utworów. Jakiekolwiek zmiany lub korekty nadałyby im zupełnie inny brzmieniowy kształt. Organy to instrument oferujący ocean dźwięków i doznań brzmieniowych, które – jestem przekonany – w moich harmonizacjach pieśni i piosenek oazowych przykują uwagę i wyzwolą estetyczne i emocjonalne przeżycia.
Dziękuje za życzliwe przyjęcie harmonizacji organowych Kolęd i pastorałek oraz pieśni maryjnych. Te wydania upewniły mnie o potrzebie i sensie opracowywania i harmonizacji kolejnych.
Paweł Piotrowski
Harmonizacje na organy są istotnym elementem rozwoju organistów i muzyków, którzy łączą technikę, interpretację i kreatywność. Pozwalają one na efektywne wykorzystanie brzmienia organów, testowanie i poszukiwanie własnych brzmień organowych, dostosowanie muzyki do potrzeb liturgicznych, rozwijanie umiejętności czytania nut oraz zachowanie tradycji muzycznej. Dzięki takim opracowaniom pieśni zyskują "nowe życie" i są lepiej przystosowane do współczesnych potrzeb liturgicznych i artystycznych.
Harmonizacje organowe to proces przekształcania i dostosowywania pieśni liturgicznych czy chorałowych, ale nie tylko, do gry na organach. Fenomen tego typu opracowania oraz jego znaczenie dla organistów i muzyków można rozpatrzyć w kilku aspektach:
Organy są instrumentem o niezwykle szerokim zakresie brzmieniowym, który pozwala na uzyskanie różnych odcieni dźwięku dzięki różnym rejestracjom i kombinacjom. Harmonizacje pieśni (czyli takich, które mogą być śpiewane w różnych kontekstach liturgicznych) umożliwia wykorzystanie pełni możliwości organów, co wzbogaca interpretację muzyczną i liturgiczną.
Pieśni, zwłaszcza te o prostych melodiach, mogą być dostosowane do różnych potrzeb liturgicznych, dzięki harmonizacji. Poprzez wprowadzenie różnych stylów i technik organowych, takich jak kontrapunkty czy ornamentacje, organista może dostosować pieśń do charakteru danej mszy czy ceremonii. Harmonizacje pozwalają na stworzenie odpowiedniego klimatu muzycznego i wspierają modlitwę oraz uczestnictwo wiernych we Mszy św.
Dla organistów harmonizacje pieśni są nie tylko praktycznym narzędziem, ale także ważnym elementem edukacyjnym. Grając, ćwicząc opracowania różnych pieśni, organiści rozwijają swoje umiejętności w zakresie techniki gry na organach oraz interpretacji muzycznej. Takie opracowania są często źródłem cennych doświadczeń w tworzeniu muzyki organowej i rozwijają umiejętności techniczne oraz artystyczne.
Harmonizacje pieśni na organy dają organistom możliwość wprowadzenia własnej kreatywności i osobistego stylu, poprzez zmiany, wprowadzania nowych dźwięków, akordów i poszukiwania lepszych rozwiązań harmonicznych od autorskich prezentacji. Mogą oni eksperymentować z różnymi technikami, stylami poprzez rozmaite rejestracje organowe, co pozwala na tworzenie unikatowych aranżacji, które mogą być dostosowane do specyfiki danej wspólnoty liturgicznej czy okoliczności.
Harmonizacje pieśni są również sposobem na zachowanie i przekazywanie tradycji muzycznych. Dzięki takim opracowaniom, pieśni o długiej historii i tradycji mogą być odtwarzane w nowy sposób, co pomaga w utrzymaniu i kultywowaniu muzycznego dziedzictwa kościelnego.
W kontekście koncertów i recitali, harmonizacje pieśni mogą być także używane do prezentacji różnorodnych programów muzycznych. Dzięki takim opracowaniom organiści mogą tworzyć własne ciekawe i zróżnicowane programy, które pokazują różne aspekty gry na organach i umiejętności interpretacyjne, wariacje, improwizacje.
Od Autora