Kolędy - Harmonizacje organowe (opr. twarda + spirala)

Wydawnictwo:
PETRUS
Rok wydania:
2022
Liczba stron:
80
Oprawa:
Twarda + SPIRALA czarna metalowa wire-o
Wymiary:
210x297
ISBN:
978-83-7720-653-9
Rodzaj publikacji:
książka

Data premiery:
2022-12-09

Czas Świąt Bożego Narodzenia jest jednym z najpiękniejszych okresów, nie tylko tych liturgicznych, uroczyście obchodzonych w Kościele katolickim, lecz także w społeczności, która z religijnością niewiele ma wspólnego.

Ściśle związana ze świętami praktyka wykonywania kolęd ma swój początek w wielowiekowej tradycji pielęgnowania w domach języka polskiego, którego używanie w przestrzeni publicznej było, w czasach zaborów, zakazane. Święta i komponowanie na tę okazję kolęd sprzyjały nie tylko praktyce ojczystego języka, ale także twórczości – Polska jest krajem, który ma prawdopodobnie największy i najbogatszy repertuar kolędowy (ponad 5 tysięcy kolęd i pastorałek).

W ostatnich dziesięcioleciach powstało wiele znakomitych opracowań kolędowych; nie dość wspomnieć obecne w bibliotekach i w zbiorach kościelnych opracowania na chóry lub na głos z organami, np. Śpiewnik kościelny katolicki (cz. I), wydany w Krakowie w 1903 roku, zawierający kolędy z prostą harmonizacją, Tomasza Flaszy albo Wincentego Rychlinga; Chorał opolski (cz. 1), wydany w Opolu w 1983 roku ze spokojnymi i umiarkowanymi harmonizacjami Feliksa Rączkowskiego czy Józefa Siwego. Spośród bardziej znanych współczesnych pozycji należy wymienić Śpiewnik wawelski, wydany nakładem Wydawnictwa św. Stanisława w Krakowie.

Impulsem do harmonizacji kolęd były dla mnie, w dużej mierze, kierowane na moim kanale www.youtube.com/@PiotrowskiPawel prośby o przesłanie nut do pieśni tam wykonanych, w tym także kolęd. Postanowiłem więc podzielić się z Państwem tymi opracowaniami, przygotowując 35 najpopularniejszych, w moim przekonaniu, kolęd i pastorałek.

Mam pełną świadomość, że w niniejszych propozycjach przełamuję pewne zasady utrwalone w harmonii klasycznej, niemniej autorskie opracowania otrzymują dzięki temu indywidualny koloryt, współtworzący wyjątkowy nastrój tych utworów. Jakiekolwiek zmiany lub korekty nadałyby im zupełnie inny brzmieniowy kształt, bowiem w kolorystyce nie tyle chodzi o to „co grasz”, ale jak „to coś gra”. Organy to instrument oferujący ocean dźwięków i doznań brzmieniowych, które – jestem przekonany – w moich harmonizacjach kolęd i pastorałek przykują uwagę i wyzwolą estetyczne i emocjonalne przeżycia.
Od Autora
 
-------------------------------------
 
Nie ma chyba w literaturze muzycznej drugiego takiego zbioru pieśni kościelnych czy piosenek świeckich, które zostałyby opracowane na tak wiele sposobów. Inspirują one zarówno kompozytorów zawodowych, jak też pasjonatów muzyki, którzy odnajdują w nich impuls twórczy do własnej muzycznej wypowiedzi. Cieszą ucho słuchaczy, zachęcają do wspólnego śpiewania i z całą ekspresją wpisują się w wymowę i nastrój pięknego czasu Bożego Narodzenia, niejednokrotnie nawet je współtworząc. W jaki sposób polskie kolędy odczuwa i wyraża pan dr Paweł Piotrowski, człowiek wielu aktywności i horyzontów, humanista i niestrudzony animator muzyki, zwłaszcza wśród najmłodszych, dowiadujemy się z niniejszego, bardzo osobistego w swojej szczerej intencji zbioru zatytułowanego Kolędy. Harmonizacje organowe.
 
prof. dr hab. Marek Stefański


Harmonizacje Pawła Piotrowskiego są bardziej współczesne niż dotychczasowe. Kolędy w jego aranżacji są bezpośrednio przeznaczone dla głosu z organami, ale jego harmonizacje sprawiają, że w łatwy i szybki sposób można je rozpisać także na czterogłosowy chór mieszany.
 ks. prof. dr hab. St. Ziemiański SJ

 

WYRÓZNIENIE FENIKS 2023 w kategorii "Muzyka chrześcijańska - klasyczna".

Link do niektórych harmonizacji - KLIKNIJ

Przykładowe harmonizacje (organowe próbki niektórych rozwiązań muzycznych) poniżej. Poniższe harmonizacje Autora mogą różnić się od zamieszczonych harmonizacji autorskich, bowiem powstały przed publikacją.


tu przykładowe harmonizacje:

1. https://www.youtube.com/watch?v=kqubrv2E33A

2. https://www.youtube.com/watch?v=ufUdCbmoJ7Y

3. https://www.youtube.com/watch?v=mzRrS2Fwv6Q

4. https://www.youtube.com/watch?v=CLmrUKEWdK8

5. https://www.youtube.com/watch?v=9gGrksuKwVE



Harmonizacje na organy są istotnym elementem rozwoju organistów i muzyków, którzy łączą technikę, interpretację i kreatywność. Pozwalają one na efektywne wykorzystanie brzmienia organów, testowanie i poszukiwanie własnych brzmień organowych, dostosowanie muzyki do potrzeb liturgicznych, rozwijanie umiejętności czytania nut oraz zachowanie tradycji muzycznej. Dzięki takim opracowaniom pieśni zyskują "nowe życie" i są lepiej przystosowane do współczesnych potrzeb liturgicznych i artystycznych.

 

Harmonizacje organowe to proces przekształcania i dostosowywania pieśni liturgicznych czy chorałowych, ale nie tylko, do gry na organach. Fenomen tego typu opracowania oraz jego znaczenie dla organistów i muzyków można rozpatrzyć w kilku aspektach:

1. Wykorzystanie pełnego brzmienia organów

Organy są instrumentem o niezwykle szerokim zakresie brzmieniowym, który pozwala na uzyskanie różnych odcieni dźwięku dzięki różnym rejestracjom i kombinacjom. Harmonizacje pieśni (czyli takich, które mogą być śpiewane w różnych kontekstach liturgicznych) umożliwia wykorzystanie pełni możliwości organów, co wzbogaca interpretację muzyczną i liturgiczną.

2. Adaptacja do wymagań liturgicznych

Pieśni, zwłaszcza te o prostych melodiach, mogą być dostosowane do różnych potrzeb liturgicznych, dzięki harmonizacji. Poprzez wprowadzenie różnych stylów i technik organowych, takich jak kontrapunkty czy ornamentacje, organista może dostosować pieśń do charakteru danej mszy czy ceremonii. Harmonizacje pozwalają na stworzenie odpowiedniego klimatu muzycznego i wspierają modlitwę oraz uczestnictwo wiernych we Mszy św.

3. Edukacja i rozwój umiejętności organistów

Dla organistów harmonizacje pieśni są nie tylko praktycznym narzędziem, ale także ważnym elementem edukacyjnym. Grając, ćwicząc opracowania różnych pieśni, organiści rozwijają swoje umiejętności w zakresie techniki gry na organach oraz interpretacji muzycznej. Takie opracowania są często źródłem cennych doświadczeń w tworzeniu muzyki organowej i rozwijają umiejętności techniczne oraz artystyczne.

4. Kreatywność i indywidualne podejście

Harmonizacje pieśni na organy dają organistom możliwość wprowadzenia własnej kreatywności i osobistego stylu, poprzez zmiany, wprowadzania nowych dźwięków, akordów i poszukiwania lepszych rozwiązań harmonicznych od autorskich prezentacji. Mogą oni eksperymentować z różnymi technikami, stylami poprzez rozmaite rejestracje organowe, co pozwala na tworzenie unikatowych aranżacji, które mogą być dostosowane do specyfiki danej wspólnoty liturgicznej czy okoliczności.

5. Tradycja i zachowanie dziedzictwa muzycznego

Harmonizacje pieśni są również sposobem na zachowanie i przekazywanie tradycji muzycznych. Dzięki takim opracowaniom, pieśni o długiej historii i tradycji mogą być odtwarzane w nowy sposób, co pomaga w utrzymaniu i kultywowaniu muzycznego dziedzictwa kościelnego.

6. Przygotowanie materiału na koncerty i recitale

W kontekście koncertów i recitali, harmonizacje pieśni mogą być także używane do prezentacji różnorodnych programów muzycznych. Dzięki takim opracowaniom organiści mogą tworzyć własne ciekawe i zróżnicowane programy, które pokazują różne aspekty gry na organach i umiejętności interpretacyjne, wariacje, improwizacje.

Od Autora


Pójdźmy wszyscy do stajenki
Przybieżeli do Betlejem
Wśród nocnej ciszy
W żłobie leży (organy w Centrum JP2 w Łagiewnikach)
Z narodzenia Pana (organy w Centrum JP2 w Łagiewnikach)
Gdy się Chrystus rodzi (organy w Bazylice Mariackiej w Krakowie)
Tryumfy (organy w Bazylice Mariackiej w Krakowie)

Zobacz również:
Paweł Piotrowski, Marta Zdanowska
29,90 zł