Bóg i ewolucja w wyjaśnianiu przyrody

Wydawnictwo:
PETRUS
Rok wydania:
2024
Liczba stron:
146
Oprawa:
Twarda
ISBN:
978-83-7720-781-9
Rodzaj publikacji:
książka

Data premiery:
2024-10-31
  • 0,00 zł
  • Nakład wyczerpany

Autor analizuje podstawowe terminy teorii ewolucji: „ewolucja” i „dobór naturalny”, wykazując, że są to nazwy puste, którym nic nie odpowiada w rzeczywistości. Proponuje oparcie wyjaśniania przyrody i całego świata na filozoficznej teorii partycypacji traktującej każdy byt jako narzędzie Boga, mające udział w Jego działaniu, dzięki czemu każdy byt i każde zdarzenie mają swój sens i cel, które można odkrywać za pomocą metod naukowych.

Proponuje wprowadzenie do opisu przyrody terminu „energia celowa”, rozumianego też jako „energia stwórcza”, albo „aktywna informacja”. W ten sposób uzasadnia możliwość odejścia od stosowania terminów teorii ewolucji w opisie przyrody oraz zastąpienia ich terminami wskazującymi na celowość i rolę kształtującej informacji w procesach przyrodniczych.

Wskazuje przez to na potrzebę wyjścia poza obowiązującą w nauce zasadę naturalizmu metodologicznego w celu pełniejszego zrozumienia przyrody i przyjęcia właściwego stosunku do niej. Przedstawia w ten sposób nową wizję nauki wyzwoloną z ograniczeń tego naturalizmu, a przez to pozwalającą połączyć w jedną całość twierdzenia fizyki, biologii, psychologii oraz innych nauk.

 

 

*************************************************************

 

 

Spośród wszystkich spornych kwestii, związanych z teorią ewolucji, dwie są najważniejsze:

  1. Czy wszystkie żywe organizmy pochodzą od jednego wspólnego przodka?
  2. Czy organizmy te są stworzone przez Boga, czy też powstały i funkcjonują dzięki ewolucji?

Jeśli chodzi o pierwszą, to nie przekonują mnie argumenty ewolucjonistów na rzecz tego wspólnego pochodzenia, ale nie będę się tym zajmował, ponieważ jest to kwestia naukowa, wymaga dobrej znajomości przyrody, wykształcenia w biologii, przeprowadzania odpowiednich obserwacji, badań i eksperymentów, a nie jest to dziedzina moich kompetencji i zainteresowań. Problem ten jest też mniej ważny w porównaniu z drugim. To, jak sobie radzimy w życiu, nie zależy od zajmowania stanowiska w tej pierwszej kwestii. Natomiast odpowiedź na pytanie czy Bóg działa w świecie przyrody, czy też nie, wpływa właściwie na każdą dziedzinę życia. Zajmę się więc sposobami rozumienia i wyjaśniania świata; który jest lepszy: ewolucyjny czy kreacjonistyczny?

Teoria ewolucji jest bez wątpienia najważniejszą teorią w biologii. Czy jednak wystarczająco wyjaśnia różnorodność i funkcjonowanie przyrody? Przed Karolem Darwinem wyjaśniano świat stwórczym działaniem Boga, a po nim taki pogląd został w nauce odrzucony. Czy jednak słusznie? Czy świat jest zrozumiały i da się w pełni wyjaśnić bez przyjmowania działania Boga? Wydaje się, że nie do końca, a przecież – według Karla Poppera – „celem nauki jest poszukiwanie dobrych wyjaśnień dla wszystkiego, co według nas potrzebuje wyjaśnienia”.



Zobacz również:
ks. Michał Heller, abp Józef Życiński
39,00 zł