Wydawnictwo PETRUS w trosce o zabytkowe instrumenty muzyczne. Skrzypce Mario Bedocchi (Reggio Emilia)
Odnowione stare, włoskie skrzypce z 1912 roku sygnowane: Mario Bedocchi.
Mario Bedocchi urodził się w 1880 roku a zmarł w 1955 roku w Reggio nell'Emilia (północne Włochy). Znakomity stolarz a jednocześnie wykładowca w latach 1897-1947. Artysta. Lutnik. Duży wpływ na jego twórczość artystyczną w zakresie budowy skrzypiec wywarł wenecki twórca i nauczyciel Ettore Siega. Mario Bedocchi zbudował ponad 200 instrumentów z całej rodziny skrzypiec; skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy. Jest twórcą także podwójnych basów; instrument przypominający wiolonczelę. Ze względu na technikę wykonania można je podzielić na basy dłubane i klejone. Basy dłubane, zwykle dwu lub trzystrunowe, zbudowane były z jednego kawałka drewna i miały specyficzny podstawek o asymetrycznych nóżkach. Jedna wsparta była na górnej płycie instrumentu a druga przechodziła przez otwór rezonansowy i sięgała dolnej płyty korpusu. Taki podstawek pełnił jednocześnie funkcję duszy, tzn. przenosił drgania dźwiękowe z górnej płyty na dolną i chronił pudło rezonansowe przed uszkodzeniem. I takie basy prawdopodobnie budował lutnik Bedocchi. Basy klejone wykonane były z ciętych płyt i miały wklejane boki. Były zwykle nieco większe od dłubanych i miały raczej cztery struny. Basy dziś straciły na znaczeniu wraz z upowszechnieniem się harmonii i akordeonów. Zostały zastąpione też przez konrabasy. Okazałe rozmiary tych ostatnich oraz ich brzmienie podnosiło rangę orkiestry...
Bardzo mało zachowało się skrzypiec, które zbudował Mario Beddocchi do dnia dzisiejszego: w sumie niewiele ponad 200 instrumentów. Bez wątpienia jednak modele jego są wykonane bardzo precyzyjnie z największym znawstwem i kunsztem rzemiosła artystycznego; są zbudowane precezyjnie i rzetelnie, a na rynku światowym oceniane jako jedne z najlepszych; pierwszy garnitur instrumentów smyczkowych. Wykonane są z najznakomitszych materiałów, pokryte delikatnym lakierem w kilku odcieniach. Skrzypce jego twórczości najczęściej noszą lakier bazujący na "duchu", szlachetny, wzniosły... czasem blady w odcieniach a czasem w kolorach żywej czerwieni (wpadające w kolor cegły), lub brązu. Za swoją twórczą pracę otrzymał wiele nagród, jak choćby tę w Rzymie w latach 1923, 1927 i 1929; Lodi - 1929 roku czy Padwie - 1931 roku. Swoje skrzypce najczęściej opisywał karteczką, umieszczoną w środku z napisem: Mario Bedocchi FECE Anno 19... in Reggio-E lub (Reggio E) lub Reggio Emilia (rzadziej).
Współcześnie skrzypek Robert Simonds gra i wykonuje swoje utwory na skrzypcach, pochodzących z Reggio Emilia w północnych Włoszech, autorstwa Mario Bedocchi (1927 rok). Skrzypce Mario Bedocchi cieszą się ogromnym powodzeniem na całym świecie i poszukiwane są przez profesjonalnych skrzyków, jako jedne z najlepszych. O ich popularności świadczą także ceny, jakie skrzypce Mario Bedocchi osiągają na światowych aukcjach. Skrzypce Jego autorstwa zostały sprzedane na aukcji w 2010 roku za 10.998 funtów, a w 2003 roku za 17.664 £. To świadczy tylko o tym, z jakimi dziełami mamy do czynienia i pomnikami kultury światowej i jak genialny to był twórca i artysta lutnik.
Wydawnictwo PETRUS w trosce o ratowanie zabytkowych instrumentów, które obok książek i publikacji drukowanych są odmienną formą sztuki i kultury, ale mają w swoim odbiorze podobny wydźwięk w zakresie edukacji i rozwoju człowieka tak intelektualnego jak i estetycznego, wspiera inicjatywy renowacji i korekt lutniczych starych 19. i 20. wiecznych instrumentów.
Mario Bedocchi urodził się w 1880 roku a zmarł w 1955 roku w Reggio nell'Emilia (północne Włochy). Znakomity stolarz a jednocześnie wykładowca w latach 1897-1947. Artysta. Lutnik. Duży wpływ na jego twórczość artystyczną w zakresie budowy skrzypiec wywarł wenecki twórca i nauczyciel Ettore Siega. Mario Bedocchi zbudował ponad 200 instrumentów z całej rodziny skrzypiec; skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy. Jest twórcą także podwójnych basów; instrument przypominający wiolonczelę. Ze względu na technikę wykonania można je podzielić na basy dłubane i klejone. Basy dłubane, zwykle dwu lub trzystrunowe, zbudowane były z jednego kawałka drewna i miały specyficzny podstawek o asymetrycznych nóżkach. Jedna wsparta była na górnej płycie instrumentu a druga przechodziła przez otwór rezonansowy i sięgała dolnej płyty korpusu. Taki podstawek pełnił jednocześnie funkcję duszy, tzn. przenosił drgania dźwiękowe z górnej płyty na dolną i chronił pudło rezonansowe przed uszkodzeniem. I takie basy prawdopodobnie budował lutnik Bedocchi. Basy klejone wykonane były z ciętych płyt i miały wklejane boki. Były zwykle nieco większe od dłubanych i miały raczej cztery struny. Basy dziś straciły na znaczeniu wraz z upowszechnieniem się harmonii i akordeonów. Zostały zastąpione też przez konrabasy. Okazałe rozmiary tych ostatnich oraz ich brzmienie podnosiło rangę orkiestry...
Bardzo mało zachowało się skrzypiec, które zbudował Mario Beddocchi do dnia dzisiejszego: w sumie niewiele ponad 200 instrumentów. Bez wątpienia jednak modele jego są wykonane bardzo precyzyjnie z największym znawstwem i kunsztem rzemiosła artystycznego; są zbudowane precezyjnie i rzetelnie, a na rynku światowym oceniane jako jedne z najlepszych; pierwszy garnitur instrumentów smyczkowych. Wykonane są z najznakomitszych materiałów, pokryte delikatnym lakierem w kilku odcieniach. Skrzypce jego twórczości najczęściej noszą lakier bazujący na "duchu", szlachetny, wzniosły... czasem blady w odcieniach a czasem w kolorach żywej czerwieni (wpadające w kolor cegły), lub brązu. Za swoją twórczą pracę otrzymał wiele nagród, jak choćby tę w Rzymie w latach 1923, 1927 i 1929; Lodi - 1929 roku czy Padwie - 1931 roku. Swoje skrzypce najczęściej opisywał karteczką, umieszczoną w środku z napisem: Mario Bedocchi FECE Anno 19... in Reggio-E lub (Reggio E) lub Reggio Emilia (rzadziej).
Współcześnie skrzypek Robert Simonds gra i wykonuje swoje utwory na skrzypcach, pochodzących z Reggio Emilia w północnych Włoszech, autorstwa Mario Bedocchi (1927 rok). Skrzypce Mario Bedocchi cieszą się ogromnym powodzeniem na całym świecie i poszukiwane są przez profesjonalnych skrzyków, jako jedne z najlepszych. O ich popularności świadczą także ceny, jakie skrzypce Mario Bedocchi osiągają na światowych aukcjach. Skrzypce Jego autorstwa zostały sprzedane na aukcji w 2010 roku za 10.998 funtów, a w 2003 roku za 17.664 £. To świadczy tylko o tym, z jakimi dziełami mamy do czynienia i pomnikami kultury światowej i jak genialny to był twórca i artysta lutnik.
Wydawnictwo PETRUS w trosce o ratowanie zabytkowych instrumentów, które obok książek i publikacji drukowanych są odmienną formą sztuki i kultury, ale mają w swoim odbiorze podobny wydźwięk w zakresie edukacji i rozwoju człowieka tak intelektualnego jak i estetycznego, wspiera inicjatywy renowacji i korekt lutniczych starych 19. i 20. wiecznych instrumentów.